אופנועים רכיבה נכונה אתר האופנועים הישראלי

ראשי | לוח | פורום | קישורים | חדשות | משאל | דגמים חדשים | חדש בשוק | קניות


איך מוציאים רישיון לאופנוע ?

Easy Rider

איך, למה, וכמה... מוציאים רישיון לאופנוע
גרסה מעודכנת של המאמר
בזמן האחרון עצרו אותי מספר אנשים בשאלה איך מוציאים רישיון לאופנוע. ובאמת, במהלך שיטוטי ברשת טרם נתקלתי במאמר שמסביר בצורה פרטנית איך לעשות את הדבר הזה. ולכן בסקירתי הפעם אפרט ואסביר את כל מה שצריך לדעת על רישיון לרכב דו-גלגלי בישראל.

ראשית, למה בעצם זה כדאי. או במילים אחרות, למה "לקחת את הסיכון" שכרוך ברכיבה על כלי חשוף ולא מוגן כאשר ישנה אלטרנטיבה בדמות כל אותן קופסאות פח. חלקן, אני חייב להודות, מעוצבות להפליא, נוחות ןמהירות. ובכן, בתור תושב גוש דן עצם העמידה בפקקי התנועה העצומים של הבוקר ושל שעות אחה"צ יכולה להוציא משלוות נפשו גם את הטיפוס הרגוע ביותר... שלא לדבר על החיסכון בזמן. בנוסף, זהו הקץ לכל בעיות החניה, ותורם כמובן גם להפחתת זיהום האוויר.

אבל כל אלו הינם נושאים מישניים ושוליים לעומת הדבר האמיתי:החופש, התאוצה, הקלילות, המהירות, והיכולת לקום בבוקר ולרכב צפונה או דרומה בהחלטה של רגע. אם הגעת עד לכאן אני מאמין שלא צריך להמשיך ולשכנע ונותר רק לברך אותך על הצטרפותך הקרובה למשפחת האופנוענים. ok, אז בואו נראה מה יש לנו כאן.

במדינת ישראל קיימות 4 דרגות רישיון נהיגה לרכב דו-גלגלי. הראשונה היא רישיון לאופנוע בנפח של עד 50 סמ"ק, ניתן להוציאה החל מגיל 16. השניה היא רישיון לאופנוע עד 500 סמ"ק, אותה ניתן להוציא החל מגיל 18. אותה דרגת רישיון קיימת גם ל-אופנוע אוטומטי עד 500 סמ"ק.
והדרגה הבכירה היא כמובן רישיון לאופנוע ללא הגבלת נפח, או מה שנקרא "מעל 500". כדי להחזיק ברישיון נהיגה לאופנוע יש לעבור מספר שלבים, כאשר הראשון הוא הוצאת כרטיס תלמיד. ניתן לעשות זאת בכל תחנות משרד הרישויי הממוחשבות הפרוסות ברחבי הארץ. לאחר שברשותך כרטיס התלמיד (שהוא טופס ממוחשב עם תמונתך ופרטים מזהים נוספים), עליך לגשת לבדיקת עיניים אצל אופטומטריסט מורשה מטעם משרד התחבורה. עלות הבדיקה היא בין 20 ל- 25 ₪ והיא לוקחת כ- 10 דקות.

השלב הבא הינו בדיקה רפואית.
במידה וברשותך רישיון נהיגה לרכב והינך מבקש/ת רישיון נהיגה לקטנוע 50 סמ"ק הינך פטור/ה מבדיקה זו. במידה וברצונך להוציא רישיון נהיגה לאופנוע אזי הבדיקה הרפואית הינה מחייבת המציאות. חיילים שימו לב ! עליכם להביא מקצין העיר אישור על מצבכם הבריאותי במקום חתימת רופא על הטופס. אחרי כל השלבים הללו הצטיידו נא בהמון סבלנות ובמצב רוח טוב (כדאי להביא גם סנדוויץ´ מהבית...) ו-ברוכים הבאים למשרד הרישוי.

במידה והינכם בעלי רישיון נהיגה לרכב אתם בטח לא מעוניינים לעשות עוד פעם את מבחן התאוריה, ולכן:את הפטור מתאוריה מקבלים בסניף משרד הרישויי הקרוב למקום מגורכם. לא לשכוח להצטייד ברישיון הנהיגה שלכם ובתעודת זהות !!! כמו שאמרתי מקודם, זה אכן לוקח המון המון זמן, ולכן מומלץ בחום להגיע מוקדם בבוקר. וואו !!! זהו !!! עכשיו, אחרי כל הבירוקרטיה המעייפת אפשר סוף כל סוף לגשת לעסק... אין לי שום כוונה להמליץ על מורה נהיגה מסויים , אבל בכל זאת פטור בלא כלום הרי אי אפשר. בד"כ נוטים לבחור מורים לנהיגה על סמך המלצות וקשרים אישיים, המלצתי היא לבחור את המורה לנהיגה (רכיבה במקרה זה) ע"ס הסבלנות ויחסי האנוש. שיעורי הרכיבה יכולים להיות עניין מייגע לבעלי חסרי ניסיון, ולכן הסבלנות של המורה חשובה ביותר. אבל, אין דבר מהנה יותר מלרכב לפנות ערב ביום קיץ חם להרגיש את הרוח ולהתמכר לתאוצה, ולכן יש כאלה שזה יקח להם יותר זמן אך בסופו של דבר זה פשוט, קל, וכמובן אפשרי לכל אחד !!! מינימום השיעורים לחסרי רישיון נהיגה עומד כיום על 15 שיעורים בטרם תוכלו לגשת למבחן המעשי.
לבעלי רישיון נהיגה נדרש מינימום של 8 שיעורים.

מחירו של שיעור על קטנוע 50 סמ"ק הוא כ-60 ₪, על אופנוע 500 סמ"ק כ-70 ₪ ועל אופנוע מעל 500 סמ"ק כ-90 ₪.
רוב המורים לנהיגה בחרו כאופנוע שמשמש ללימוד עד 500 סמ"ק בקוואסאקי er5, או בסוזוקי gs500.
שני אופנועים אלו הינם בסיסיים ובעלי התנהגית כביש סלחנית.
בנוסף, מרכז הכובד הנמוך שלהם (בניגוד לאופנועי דו"ש) תורם ליציבות, בעיקר בביצוע פניות.
שיעורי הרכיבה מטרתם להכין את התלמיד למבחן המעשי, ולכן אל תצפו ללמוד את רזי הרכיבה הנכונה !!! הלמידה האמיתית מתחילה עם קבלת הרישיון והיציאה לכביש לבד (ועל כך בהמשך).
המבחן המעשי מורכב משני חלקים, הראשון הינו במחן שליטה במגרש סגור, והשני הינו רכיבה בכביש הפתוח הציבורי.
מבחן השליטה מתחיל בביצוע שמיניות בתוך מלבן המסומן על הכביש, כמובן שאסור לצאת מהקווים המסומנים, כל שכן להוריד רגל תומכת לקרקע.
לאחר מכן ממשיכים בנסיעה רצופה לסלאלום, קרי נסיעה בין נקודות המסומנות על הקרקע, ומשם ממשיכים למבחן היציבות.
מבחן היציבות הינו נסיעה איטית (ללא מצערת פתוחה) בין שני קווים ישרים המסומנים על המגרש לאורך של כ- 40 מטר.
לאחר מכן אלו שצלחו את החלק הראשון בהצלחה (לא להיבהל:זה הרוב!) יוצאים לכביש לחלקו השני של המבחן.
בחלק השני מבחנת יכולת ההשתלבות בתנועה והרכיבה הנכונה ע"פ כללי התעבורה.
כלומר, ביצוע נכון של פניות, עקיפות נכונות, שמירה על הימין , מתן זכות קדימה וכו´.
בהחלט ניתן לומר שישנו דגש רב על נושא הפניות, פניה מכביש דו סיטרי לחד סיטרי ולהיפך, פניה מכביש חד סיטרי וחד סיטרי וכו´.
חשוב מאד ללמוד את כל הכללים וכמובן לתרגל.

מורי הנהיגה מכירים את הבוחנים ואת מסלול המבחן שלהם והן יתנו את הדגשים בבוקר המבחן המעשי.
מניסיון אישי, חשוב להיות רגועים ולבצע את כל המבחן בצורה בטוחה ושקולה.
חשוב מאד לשמור על תיפעול נכון של האופנוע, כלומר בלימה מתונה ותאוצה חלקה, פניות נכונות תוך שמירה על קו אחיד בפניה.
בשעה טובה ומוצלחת, עברתם את ה"טסט", וברשותכם רישיון נהיגה לאופנוע.
זכרו כי מהירות הרכיבה במהלך השיעורים היתה פחות או יותר 30 קמ"ש...
(אולי ביום טוב הגעתם ל-50).
בחיים האמיתיים כמו שאתם יודעים רוכבים טיפ טיפה יותר מהר, בקצב התנועה שמסביבכם.
ולכן לאחר שרכשת את האופנוע/טוסטוס למד/י לרכב עליו בעצמך !!!
כלומר, כיצד הוא מאיץ וכיצד הוא בולם. כיצד לבצע פניות וסיבובים מבלי לאבד את האחיזה ו"ליפול" אל תוך הפניה.
כל זאת לאט ובטוח, כל אחד בקצב האישי שלו.

ככל שתרבו לרכב בכבישים שונים ובמצבים משתנים (גשם לדוגמא) יגדל הביטחון העצמי, תכירו את הכלי בו אתם משתמשים ותוכלו להפיק ממנו את המירב.
רכיבה מהנה ובטוחה לכולם.

רשיון נהיגה - כל מה שכדאי לדעת
פורסם ב פורם תפוז
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 


כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003